greenphoto.org

greenphoto.org

A picture a day...

... keeps the doctor away.

Dette er en blogg hvor jeg legger ut mine tanker om fotografi, teknikker og livets underfundigheter.

Hipster Stian

Dagens fotoPosted by Stian Green Wed, October 31, 2012 20:41:32

Den siste tiden har jeg lekt meg litt med film igjen, og ikke bare film – jeg har funnet frem de gamle målsøkerne (av noen kallt rammesøker) mine. I en koffert full av annet kamerautstyr fant jeg plutselig den gode ikke fullt så gamle Bessa R´en min. Problemet var at jeg manglet dugandes optikk så da blei det en tur på Ebay for å søke lykken. Bessa R bruker leicas gamle 39mm skrufatning og det er det mange som har laget optikk til. Både Canon og Nikon har noen objektiver på samvittigheten her, men de som virkelig masseproduserte optikk i denne fatningen var det tidligere Sovjetunionen – så da jeg fant en Jupiter 8 50 mm fra 54 for en slikk og ingenting eller noe der omkring slo jeg til. 50 mm´ere har jeg skrevet om før, men det er noe med denne brennvidden. Spesielt på denne type kamera. Jupiter 8 har jeg ett eksemplar av fra før av, men da i Contax fatning. Denne passer til en Sovjetisk Kiev 4 jeg har (Jeg har A versjonen som er uten lysmåler). Derfor var det naturlig å teste disse to kameraene med nesten lik optikk opp mot hverandre. Begge kameraene ladet med EFKE 400 svart/hvitt film og ut på tur.

Dette bildet er tatt i sterkt motlys med et ikke multicoatet objektiv til prisen av ett par tre halvlitere produsert av vodkadrikkende ukrainere for over ett halvt århundre siden. Synes det taklet det bra jeg. Støvete blei det også.

Dette bildet er tatt med ett kamera og objektiv som da det ble lansert etter krigen kostet 16 rubler, for både objektivet og kameraet altså. Dessverre så sleit filmen og jeg fikk litt lyslekkasje inn da jeg rullet den opp på rullen igjen.

Selvfølgelig er det vanskelig å bedømme optisk kvalitet på ISO 400 film som attpåtil er skannet direkte fra negativene, men jeg synes egentlig de klarer seg ganske bra – selv om de er utdaterte og håpløst gammeldagse.

  • Comments(0)//blogg.greenphoto.org/#post82